VZW en VOSOG

Oud-Scouts, 4de Tak, Tereken vzw

Afgekort 4de Tak Tereken vzw

 

Huishoudelijk reglement

 

Artikel 1: Doel

 

De “4de Tak Tereken vzw“ is een vereniging die in Sint Niklaas en omstreken zich tot doel stelt aan vooral oud-scouts en gidsen de mogelijkheid te bieden om een eigen volwassenenwerking te organiseren.
Deze werking ligt in het verlengde van de doelstellingen van “VOSOG vzw”die dan ook onderschreven worden.

 

Artikel 2: Oorsprong

 

Historisch is de “4de Tak Tereken vzw“ ontstaan uit een feitelijke vereniging met dezelfde naam. Deze feitelijke vereniging is voornamelijk gegroeid uit oud scouts van de VVKS scoutsgroep “Sint Jozef III° Waas”.
Met deze scoutsgroep is en blijft er voor de “4de Tak Tereken vzw“ steeds een hechte samenwerking noodzakelijk. Echter gebeurt dit in wederzijds respect, met overleg en in volle onafhankelijkheid van beide kanten.
Verder is het noodzakelijk dat de goede contacten met de Sint Jozef parochie (Tereken) behouden blijven. Deze parochie heeft steeds de goede werking van de feitelijke vereniging en de “4de Tak Tereken vzw“ positief gesteund.

 

Artikel 3: Gedachte

 

De vereniging is niet gebonden aan politieke of religieuze structuren.
Een geest van positieve verdraagzaamheid, inzet voor het algemene welzijn, sociale rechtvaardigheid, de democratische principes en persoonlijke verantwoordelijkheid zijn waarden die de vereniging voorstaat.

De “4de Tak Tereken vzw“ kan in elk geval niet gebruikt worden om een persoonlijke visie te verkondigen

 

Artikel 4: Leden

 

De vereniging bestaat uit vaste en toegetreden leden.

-De vaste leden

Zij vormen de algemene vergadering van de vzw. Deze kiest een raad van bestuur die de juridische werking van de vzw op zich neemt. Jaarlijks is de raad van bestuur verantwoording verplicht aan de algemene vergadering.

De Ereraad is in feite de algemene vergadering van de vzw.

– De toegetreden leden

Dit zijn alle leden die zich op een reglementaire manier bij de vereniging aansluiten.

Leden van de scoutsgroep Sint Jozef die hun effectieve inzet in de leiding van de groep stoppen, kunnen onmiddellijk aansluiten bij “4de Tak Tereken vzw“.
Voor alle andere kandidaturen is een goedkeuring van de “Ereraad” noodzakelijk.

De toegetreden leden kunnen uitgenodigd worden op de algemene vergadering van de vzw.

– Ereleden

De ereraad kan ereleden en steunende leden aanvaarden en zal hiervoor de voorwaarden wanneer noodzakelijk bepalen.

 

Artikel 5: Ereraad

 

De Ereraad is een college samengesteld uit leden van de vereniging, die samen met de  Raad van Bestuur van de vzw, de algemene vergadering van de vzw vormt. Deze leden (exclusief de RvB) zijn jaarlijks te verkiezen door de vergadering van de toegetreden leden. De Ereraad bestaat maximaal, doch niet noodzakelijk, uit negen leden en vergadert minimaal 4 maal per jaar, of wanneer noodzakelijk. De samenstelling is zo dat minstens 1 vrouw vertegenwoordigd is en koppels zijn niet toegelaten. Het is absoluut noodzakelijk dat elke leeftijdsgroep binnen de vereniging in de ereraad vertegenwoordigd is.

De voorzitter van de Raad van bestuur roept de Ereraad samen op dezelfde manier als een Raad van Bestuur.

De ereraad neemt echter zijn beslissingen bij consensus.

De beslissingen van de ereraad, ook al moeten die in principe statutair door de Raad van Bestuur moeten genomen worden, zullen verplicht éénparig overgenomen worden door de Raad van Bestuur, aldus geacteerd en ten uitvoer gebracht. Dit wil zeggen dat het dagelijks beheer van de vzw en de werking van de 4de tak door de Ereraad bepaald wordt.

Indien de secretaris geen deel uitmaakt van de RVB van de vzw wordt  hij/zij automatisch als vast lid opgenomen in de Ereraad.
De aanduiding van de herkiesbare vaste leden met mogelijk een stemming gebeurt op de  vergadering van de toegetreden in de loop van december.
De kandidaturen voor de verkiesbare leden van de ereraad komen van 1 september tot  1 november toe bij het oudste lid van de zetelende ereraad.

 

Taak van de Ereraad:

–       De ereraad bewaakt de goede werking van de vereniging mbt de organisatie van activiteiten en werkploegen. Neemt indien noodzakelijk, de nodige sturende maatregelen om interne problemen te voorkomen en eventueel op te lossen.

–       Zorgt dat ieder lid ongeacht zijn afkomst of ideologie, maar binnen de gedachte van scouting voor volwassenen, zich in de vereniging thuis voelt. Elk lid (of leden) met een suggestie, klacht of opmerking kan (of kunnen) zich steeds tot de Ereraad richten. De raad is verplicht om de zaak te bespreken en het lid een passend antwoord te geven. Eventueel wordt de zaak naar de eerstkomende algemene vergadering waarop de toegetreden leden aanwezig zijn, doorgeschoven.

–       Doet een voorstel van jaarprogramma en laat dit mits eventuele aanpassingen goedkeuren door de leden

–       Organiseert per semester een overlegvergadering voor de toegetreden leden waar o.m. de evaluatie van de voorbije activiteiten besproken worden. Jaarlijks in december de bespreking van het nieuwe jaarprogramma, het kasverslag en de verkiezing van de leden van de Ereraad volgens volgende procedure:

 

Kandidaturen.

De Ereraad bepaalt op voorhand het aantal verkiesbare plaatsen in de Ereraad.

De kandidaturen worden schriftelijk overgemaakt aan het oudste lid van de zittende ereraad, voor 1 november. De Ereraad zorgt dan voor publicatie van de kandidaten

Stemming.

1-Men kan rechtstreeks stemmen op de algemene vergadering in december.
2-Indien men onmogelijk aanwezig kan zijn op de algemene vergadering, kan men zijn stem onder omslag afgeven aan de secretaris. Dit ten laatste 1 dag voor de stemming. De secretaris houdt een lijst bij van de leden die een omslag hebben afgegeven.

De omslag wordt geopend op de algemene vergadering en de stem wordt bij de ter plaatse uitgebrachte stemmen gevoegd.

3-Alle uitgebrachte stemmen worden geteld door de secretaris, in het bijzijn van alle aanwezige kandidaten. De personen met het meeste stemmen ifv het aantal te begeven plaatsen zijn verkozen in de ereraad. Wanneer die gekozenen  allen van hetzelfde geslacht zijn, dan neemt degene van het ander geslacht met meest aantal stemmen de plaats in van degene met het minste aantal stemmen. Wanneer een koppel bij de gekozenen is, dienen ze zelf uit te maken wie in de ereraad zit (doch de regel van minstens persoon van het ander geslacht  blijft gelden).  Bij gelijke stemmen voor de laatste plaats wordt er een nieuwe kiesronde uitgevoerd, waarbij de aanwezige leden kunnen kiezen tussen de personen met gelijke stemmen.

 

–       Beslist over toelating van nieuwe toegetreden leden (als algemene vergadering van de vzw)

–       Bepaalt de lidgelden en andere aansluitingsvoorwaarden (als algemene vergadering van de vzw).

–       Zorgt voor de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie.

–       Sturing en controle over de werking van het secretariaat, de kas en het lokaal.

–       Aanduiden, via de algemene vergadering waarop de toegetreden leden aanwezig zijn, van de verantwoordelijken voor lokaal, materiaal,

–       Aanduiden contactpersonen naar cultuurraad, parochie en scoutsgroep Sint Jozef, VOSOG en andere verenigingen.

–       Opmaken van een verslag van elke vergadering en verspreiding aan de toegetreden leden.

–       Alle zaken die nodig zijn voor de goede werking van de vereniging doch steeds binnen de statuten van de vzw en het huishoudelijk reglement.

 

Artikel 6: Aansluitingvoorwaarden vaste en toegetreden leden

 

–       Akkoord gaan met de statuten en het huishoudelijk reglement van de “Oud-Scouts 4de Tak Tereken vzw“

–       Betalen van de jaarlijkse lidmaatschapsbijdrage voor de start van het werkingsjaar.

–       Betalen van de verzekeringspremie of bewijs leveren van een behoorlijke dekking van het risico bij deelname aan de activiteiten van “4de Tak Tereken vzw“ voor de start van het werkingsjaar.

–       Jaarlijks wordt de lidmaatschapsbijdrage bepaald door de Ereraad ( als algemene vergadering van de vzw), en aan de leden medegedeeld.

–       De betalingen van het lidgeld gebeuren uitsluitend via overschrijving op het rekeningnummer 737-0034693-10 van “Oud-Scouts 4de Tak Tereken vzw“ met vermelding van de gekozen optie die aangeboden wordt

–       Aansluitingen in de loop van het werkingsjaar blijven op 100% tot 30 juni van het werkjaar. Vanaf 1 juli is er een vermindering op het lidgeld. De ereraad kan hierop een afwijking toestaan. De verzekeringspremie blijft ongewijzigd.

 

Artikel 7: Mandaten

 

De bestuurders van de vzw  kunnen na het akkoord van de Ereraad aan vaste en toegetreden leden een mandaat voor het uitvoeren van daden van dagelijks bestuur verlenen. Het betreft afsluiten van contracten, koopovereenkomsten, aanvragen attesten en toelatingen e.d. Deze mandaten zijn bedoeld om de organisatie van activiteiten door de werkploegen op een vlotte manier te laten verlopen. Deze mandaten zijn geldig ten vroegste bij het begin van het werkjaar en eindigen 8 kalenderdagen na de activiteit. De totaliteit van de engagementen door de gemandateerde kan nooit de 500 EUR overschrijden. De Ereraad kan te allen tijde dit bedrag wijzigen.

Deze mandaten zijn nominatief en enkel te gebruiken binnen de vermelde activiteit.

De mandataris rapporteert aan de Ereraad via de secretaris en de penningmeester van de vzw met een financieel rapport en een geschreven verslag ten laatste 30 dagen na de activiteit.

 

Artikel 8: Werkploegen

 

Voor de meeste activiteiten wordt bij het goedkeuren van het jaarprogramma door de vergadering van de toegetreden leden (half december) ook een werkploeg opgesteld.
De verantwoordelijke (m/v) van de werkploeg is verantwoordelijk voor de goede organisatie en uitvoering van de activiteit. Dit zowel naar de leden van de werkploeg als naar de gehele vereniging toe. Bij de uitwerking van activiteiten wordt steeds de nodige aandacht geschonken aan veilige opdrachten en worden risicovolle toestanden vermeden. De activiteiten zijn steeds voor alle deelnemers op een veilige manier uitvoerbaar. Enkel verzekerde leden kunnen aan de activiteiten deelnemen tenzij de Ereraad anders beslist.

Tenzij anders bepaald door de Ereraad is een activiteit steeds zelfbedruipend en is de tussenkomst van de kas slechts noodzakelijk voor de betaling van voorschotten of waarborgen. De “Goede Daad” activiteiten worden steeds volgens het principe van de “Goede Huisvader” gepland en uitgevoerd.
Van elke activiteit wordt een verslag gemaakt en ook de nodige voorbereidingdocumenten bijgevoegd. Dit zijn voor het secretariaat noodzakelijke stukken bij de aanvraag van stedelijke of gewestelijke subsidies.

 

Artikel 9: Familiale relaties

 

Bij bepaalde blijde of droevige gebeurtenissen in het leven, wordt uit naam van de ganse 4de tak een attentie aangeboden aan een lid of een familielid van een lid.

Hierna volgt de lijst van gebeurtenissen en het soort attentie:

 

gebeurtenis attentie Bedrag EUR
huwelijk 2 leden geschenk (uit huwelijkslijst) 80
huwelijk 1 lid geschenk (uit huwelijkslijst) 40
geboorte kind van lid geschenk (uit geboortelijst) 30/ kind
jubilee 50j huwelijk lid geschenk / bloemen 80
overlijden lid bloemstuk, bijwonen mis, 

op vraag familie : vlag op kist, zingen in uitvaartmis

50
overlijden familielid van lid kaartje , bijwonen mis

 

Dit kan natuurlijk slechts gebeuren wanneer de 4de tak kennis heeft van de gebeurtenis, dus is er volgende afspraak:

  • Iedereen die weet heeft van een gebeurtenis, geeft een seintje naar de penningmeester.
  • De penningmeester spreekt af met de melder wie de attentie zal bezorgen. Na afgifte van een bewijsstuk betaalt de penningmeester de rekening aan diegene die de attentie afgegeven heeft.

 

Artikel 10: Verzekeringen

 

De verzekering wordt aangegaan via de collectieve polis van VOSOG vzw. Deze geldt alleen voor leden die ook bij hun lidgeld de premie voor de verzekering betaald hebben.

Er wordt een verzekeringscontract afgesloten voor volgende risico’s:

  • Burgerlijke aansprakelijkheid
    De burgerlijke aansprakelijkheid die ten laste kan worden gelegd van elk lid krachtens Artikels 1382 t.e.m. 1386 bis van het burgerlijk wetboek.
    Dat wil zeggen dat de slachtoffers vergoed worden indien een lid door zijn fout of nalatigheid schade berokkend aan derden.
  • Lichamelijke ongevallen
    De lichamelijke ongevallen overkomen aan de leden, tijdens hun prestaties in opdracht van de vereniging en op de normale weg naar en van de verzekerde activiteit.
  • Objectieve aansprakelijkheid brand/ontploffing
    De polis behelst alle activiteiten van VOSOG VZW, georganiseerd door alle aangesloten leden, in alle mogelijke gebouwen, met of zonder aangevraagd attest.
  • Premie
    De premie is in combinatie met het lidgeld te betalen.
  • Ongevalaangifte
    De aangifte van het ongeval gebeurt via de penningmeester of secretaris aan de verantwoordelijke dienst verzekeringen van VOSOG. Daartoe wordt het standaardformulier gebruikt.
    Na ontvangst van het dossiernummer maakt de aangever van het ongeval alle bewijsstukken en de afrekening van het ziekenfonds over aan de verzekeraar. 

  • Deze komt eerst tussenbeide na afrekening van het ziekenfonds en eventuele vrije ziekte- en invaliditeitsverzekering.

 

Artikel 10: Wijzigingen

 

Dit huishoudelijk reglement kan gewijzigd worden door de Ereraad nadat de wijzigingen zijn voorgelegd aan de Algemene vergadering van de toegetreden leden.

Dit huishoudelijk reglement is gebaseerd op de versie van dec. 1995 en de aanvullingen van 24/1996-23/5/1996-14/6/1996-04/02/1997/17/4/1997

Deze versie vervangt alle voorgaande huishoudelijke reglementen

 

Goedgekeurd op de algemene vergadering van de toegetreden leden van 16 december 2005 en bekrachtigt door de ereraad in zijn hoedanigheid van algemene vergadering van de vzw:

 

Handtekeningen:

 

 

 

 

1-voorzitter 2-secretaris 3-penningmeester

 

 

 

 

4-lid alg verg 5- lid alg verg 6- lid alg verg 7- lid alg verg

 

Lijst van de leden raad van bestuur

  1. Wauman Fredien, Verzusteringslaan 65 te 9100 Sint­ Niklaas. Voorzitter
  2. Lockefeer Agnes, Aug. Wautersstraat te 9140 Temse.  Secretaris
  3. De Vuyst Dirk, Tereken 21 te 9100 Sint Niklaas.  Penningmeester

Lijst van de vaste leden van de vzw

  1. Wauman Fredien, Verzusteringslaan 65 te 9100 Sint­ Niklaas.
  2. Lockefeer Agnes, A Wautersstraat te 9140 Temse.
  3. De Vuyst Dirk Richard Josephine, Tereken 21 te 9100 Sint Niklaas.
  4. Hilgert Marc, Singel 3 te 9100 Sint Niklaas.
  5. Meul Ineke, Driekoningenstraat 58 te 9100 Sint Niklaas
  6. Faems Filip, Hogenakkerstraat 10, 9140 Temse Tielrode.
  7. Boel Cathy, Nieuwe Molenstraat 98 te 9100 Sint Niklaas.